Logo Vlaamse Overheid en Ruimtelijke Ordening

Nieuws

Deze studie schat de haalbaarheid in van een doorrekening van verkiezingsprogramma’s op vlak van Omgevingsthema’s in Vlaanderen. Daarbij wordt specifiek aandacht besteed aan de te behandelen thema’s (scope), het te volgen proces en de inzet van middelen. Bij de uitwerking van de haalbaarheidsstudie is gepeild naar de verwachtingen bij de politieke partijen en het Departement Omgeving, is een inschatting van de meest aangewezen modellen gemaakt, en is de opdrachtnemer te rade geweest bij het Federaal Planbureau (DC2019), Rekening ’14 en het Planbureau voor de Leefomgeving in Nederland om van de opgedane ervaring nuttige lessen te trekken. Al de verkregen inzichten en informatie werd in een eerste interne haalbaarheidstoets samengebracht die vervolgens in een werksessie verder werden besproken en verfijnd.

Lees hier de volledige studie.

Lees het artikel dat Katleen Vermeiren van het Departement Omgeving schreef voor het tijdschrift Ruimte. 

Op 1 september 2019 trad het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen in werking.

De gemeenteraad moet soms in de loop van de aanvraagprocedure van een omgevingsvergunning, beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van een gemeenteweg.

Het decreet voorziet dat burgers niet enkel administratief beroep kunnen indienen tegen de vergunningsbeslissing, maar tegelijk (en apart) ook tegen de beslissing van de gemeenteraad. Het is daarom aangewezen dat de kleine lettertjes bij omgevingsvergunningen (eerste aanleg) deze beroepsmogelijkheden bevatten.

Daarom heeft het departement Omgeving vijf bestaande sjablonen aangevuld. Ze dragen de datum “1/11/2019”.

De tekst van het decreet houdende de gemeentewegen vindt u hier .

De sjablonen vindt u hier.

De Vlaamse overheid en het Brussels Gewest slaan de handen in elkaar om de open ruimte in het Brussels Gewest en de Vlaamse rand te behouden en te versterken, maar ook beter uit te bouwen in het licht van nieuwe uitdagingen. 

In meerdere arresten interpreteerden de Raad van State en de Raad voor Vergunningsbetwistingen de overdruk ‘landschappelijk waardevol’ in het oorspronkelijk gewestplan, op een zeer terughoudende wijze. Het oorspronkelijke gewestplanvoorschrift staat bebouwing in deze gebieden nochtans toe, mits ze de ‘schoonheid van het landschap niet in gevaar brengen’.

Artikel 94 van de Codextrein verduidelijkte dat in ‘landschappelijk waardevol agrarisch gebied’ wel bebouwing mogelijk is, op voorwaarde dat het aangevraagde landschappelijk inpasbaar is in het gebied. (artikel 5.7.1 VCRO).

Bij arrest nr. 145/2019 dd. 17 oktober 2019 heeft het Grondwettelijk Hof deze regeling vernietigd.

Het Hof treedt het standpunt dat de bestreden regeling het gewestplanvoorschrift voor ‘landschappelijk waardevol’ gebied niet wijzigt maar slechts verduidelijkt, niet bij. Het Hof spreekt de vernietiging uit op basis van een verschil in behandeling op het vlak van de inspraakmogelijkheden voor het publiek.

Het Grondwettelijk Hof oordeelt daarnaast dat de regeling voorziet in een “generieke afzwakking van het beschermingsniveau van alle « landschappelijk waardevolle agrarische gebieden », zonder onderscheid in uitbreidingen en nieuwe inplantingen en zonder grondige en gebiedsgerichte benadering te voorzien, hetgeen een aanzienlijke weerslag op het milieu kan hebben”, en dat de regeling een aanzienlijke achteruitgang van het bestaande beschermingsniveau inzake het gezond leefmilieu inhoudt. Er was volgens het Hof geen geldig motief van algemeen belang voorhanden dat de aanzienlijke achteruitgang kan verantwoorden.

Deze vernietiging heeft tot gevolg dat voor de beoordeling van, vergunningsaanvragen voor handelingen in landschappelijk waardevol agrarisch gebied, moet worden teruggevallen op het oorspronkelijke gewestplanvoorschrift.

Lees het vernietigingsarrest (nr. 145/2019 van 17 oktober 2019)

 

Aan de hand van een beperkt aantal scenario’s onderzoeken we hoe gerichte mensen- (en goederen)stromen kunnen opgedreven worden tot een functieniveau dat, qua comfort en frequentie, vergelijkbaar is met een metrosysteem. Het vernieuwde spoorsysteem kan sturend zijn voor het regionale knooppuntenbeleid en de hiërarchie van deze knooppunten. Het samenspel tussen deze twee – een vernieuwd spoorsysteem en regionale knooppuntontwikkeling – staat dus centraal in de opgave.

Het onderzoek legt onder andere de randvoorwaarden en ontwerpmogelijkheden van een Transit Oriented Development voor dergelijke knopen bloot. Het scenario-onderzoek is inspirerend,  overtuigend en dient het perspectief te verbreden door het spoorsysteem en het ruimtelijke knooppuntenmodel op een geïntegreerde manier te onderzoeken.

Meer info.

Indienen ten laatste op 29 november, voor 10u00.

Op grond van het Milieuvergunningendecreet kon de exploitatie van een bestaande inrichting:

  • die vergunningsplichtig werd als gevolg van een wijziging van de indelingslijst, of
  • waarvoor de milieuvergunning als gevolg van het verstrijken van de termijn kwam te vervallen

worden verdergezet tot er een ‘definitieve beslissing’ was over de vergunningsaanvraag op voorwaarde dat de milieuvergunningsaanvraag tijdig werd ingediend.

Artikel 111 van de Codextrein wijzigde de definitie van het begrip ‘definitieve beslissing’. Aldus werd verduidelijkt dat een voortzetting van een exploitatie mogelijk is in die gevallen waar er reeds een vergunning werd verleend, d.w.z. in het geval van een hernieuwing van een omgevingsvergunning van bepaalde duur of bij omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (ook na een eerste vernietiging van de vergunning door de Raad voor Vergunningsbetwistingen).

De mogelijkheid tot verdere exploitatie was wel aan een aantal voorwaarden gekoppeld.

Bij arrest nr. 145/2019 dd. 17 oktober 2019 heeft het Grondwettelijk Hof deze regeling gedeeltelijk vernietigd.

De vernietiging van de uiteengezette regeling werd beperkt tot twee zeer concrete situaties, met name als de Raad voor Vergunningsbetwistingen bij gehele of gedeeltelijke vernietiging

1. de administratie niet beveelt een nieuwe beslissing te nemen.

2. de hernieuwing dan wel de omzetting van de vergunning weigert (op grond van artikel 37, §2, DBRC-decreet). In dit geval is volgens het Grondwettelijk Hof geen legale exploitatie meer mogelijk, en dus ook niet verantwoord de exploitatie verder te zetten.

Aangezien het Grondwettelijk Hof de vernietiging tot de twee bovenvermelde situaties heeft beperkt, blijft de bestreden regeling voor het overige wel overeind.

Lees het vernietigingsarrest (nr. 145/2019 van 17 oktober 2019)

Dit normenboek voor digitale aanvragen voor een omgevingsvergunning is van toepassing sinds 2017. Op basis van onze eigen ervaringen en van reacties van aanvragers van infrastructuurprojecten hebben we het normenboek nu geactualiseerd.

>> Om een maximaal draagvlak te bereiken en ook om ruimere ervaringen en reacties te kunnen verwerken maken we de ontwerpversie nu tijdelijk publiek op onze website. Je kan ons je opmerkingen tot 4 november 2019 bezorgen via omgevingsprojecten@vlaanderen.be of GOP.omgeving@vlaanderen.be.

Raadpleeg het normenboek en het bijhorende overzichtsdiagram hier:

LABO RUIMTE (Team Vlaams Bouwmeester en Departement Omgeving) zoekt in samenwerking met de Brusselse Bouwmeester en Perspective.brussels een verkenningsteam voor een onderzoek naar de kwaliteitsvolle transformatie van het bebouwde weefsel in het 20ste-eeuwse randgebied van en rond Brussel. Geïnteresseerden kunnen zich melden tot 10/10 om 12h via het formulier op deze site.

Vlaanderen staat voor grote ruimtelijke opgaven op het vlak van klimaat, energie, landbouw, mobiliteit en wonen. Daarvoor zijn heel wat transities nodig. Om die in goede banen te leiden, moeten we de ruimte slim gebruiken en zorgzaam omgaan met het landschap. Maar hoe doen we dat?

In oktober 2019 organiseren we in elke provincie een atrium over instrumenten voor het omgevingsbeleid. De atria zijn bedoeld voor lokale mandatarissen ruimtelijke ordening, milieu en klimaat. 

Bekendmaking

Ministerieel besluit houdende een definitief onteigeningsbesluit tot onteigening ten algemenen nutte van onroerende goederen bestemd voor de oprichting van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur in Turnhout.

De kracht van samenwerking, onderhandelen en realiseren Instrumenten in functie van een kwalitatief omgevingsbeleid

Het Departement Omgeving geeft op dit forum vanuit recent studiewerk praktijkaanbevelingen voor het inzetten van lasten bij vergunningen. We behandelen daarbij toepassingsmogelijkheden, modelverordeningen en aanbevelingen. We stellen de instrumentengids als wegwijzer in volle ontwikkeling voor. Dit beleidsforum legt ook de nadruk op onderhandeling en samenwerking. Zo verruimen we onze blik met de Vlaamse instrumenten Brownfieldconvenant en Green Deal die beiden ingezet kunnen worden bij onderhandelingen tussen verschillende partners.

Op 1 september 2019 treedt het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen in werking (de publicatie in het Belgisch Staatsblad is voorzien op 12 augustus 2019).

Dit decreet heft de wet van 10 april 1841 op de buurtwegen op en voorziet in een harmonisatie van de regelgeving met betrekking tot alle gemeentewegen.

 

Zoals reeds meegedeeld heeft de Vlaamse Regering op 26 april 2019 het Verzameldecreet Omgeving (decreet houdende diverse bepalingen inzake omgeving, natuur en landbouw) bekrachtigd en afgekondigd.

Dit decreet werd in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd op 19 juni 2019, en treedt deels in werking op 29 juni 2019.

Bekijk hier de wijzigingen die dit decreet doorvoert aan o.a. de VCRO, het omgevingsvergunningendecreet en het DABM en hun inwerkingtreding.

De Vlaamse Regering heeft op 10 mei 2019 een besluit goedgekeurd over de mate waarin bij het berekenen van een onteigeningsvergoeding voor gebouwen of constructies in reservatiestroken, rekening gehouden wordt met de meerwaarde die voortvloeit uit werken aan die gebouwen of constructies.  Het besluit regelt meteen ook de inwerkingtreding van enkele aangepaste decretale bepalingen over het onderwerp. De regeling rond afstand van meerwaarde wordt daarmee grondig gewijzigd; zo wordt bijvoorbeeld de meerwaarde van alle werken binnen het bestaande bouwvolume voortaan steeds meegerekend in een eventuele onteigeningsvergoeding.

Het Grondwettelijk Hof heeft de gewijzigde definitie van verkavelingen, waardoor er geen sprake meer is van verkavelen indien men slechts één onbebouwd perceel afsplitst, vernietigd wegens schending van het standstillbeginsel (artikel 23 van de Grondwet).

 

Het Departement Omgeving en het Team Vlaams Bouwmeester willen een leer- en transformatieprogramma opstarten voor verkavelingswijken waar de generatiewissel zich laat voelen en waar een bijkomende woonopgave en verdichting aan de orde zijn. We zoeken lokale besturen die concrete cases van zulke verkavelingswijken met ons willen delen in een reeks workshops van juli tot oktober 2019.

Bekijk alle info op de website van de Vlaamse Bouwmeester

De Vlaamse Regering heeft op 26 april 2019 het Verzameldecreet Omgeving (decreet houdende diverse bepalingen inzake omgeving, natuur en landbouw) bekrachtigd en afgekondigd.

Dit Verzameldecreet voert onder andere een aantal wijzigingen door aan de VCRO, het omgevingsvergunningendecreet en het DABM. Het decreet werd nog niet gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en is dus nog niet in werking getreden. Van zodra de datum van publicatie gekend is, zal dit gecommuniceerd worden.

Bekijk de wijzigingen van dit decreet.

Vorige pagina | Volgende pagina